Vogelvlucht

16 januari 2015 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Zo eindelijk weer eens wat schrijven. Ik loop ontzettend achter dus zal de highlights vertellen. Nu ik dit zit te schrijven is het mijn laatste dag dat ik hier in het geweldige mooie NZ ben.  Jemig wat heb ik veel gezien en meegemaakt. Hele mooie foto's gemaakt, zoals jullie kunnen zien. Goed waar was ik gebleven.  We zijn gaan rijden naar het prachtige dunedin. Onderweg naar dunedin hebben we een stop gemaakt in brighton, het zonnetje scheen heerlijk en het was 24 graden. Maar goed jullie raden het al, in de verte zagen we grote donkere wolken hangen. Natuurlijk moesten wij daarheen.  Dus dan maar even extra genieten van de zon. Ze zeggen dat je in 5 min tijd zoveel verschillende weersomstandigheden kan hebben. Nou ik kan jullie garanderen dat het ook echt zo is. We reden naar dunedin, wat maar 10 km verder op ligt en daar regende het zware bewolking en je zag het eiland niet goed liggen. Ach ja het mag de pret niet drukken.  We hebben daar een erg leuke lodge gevonden. De pinguïn odge.. Dat was een grote logde met veel kamers, maar wij waren de enige mensen die daar verbleven. Wat een bofkonten zijn we toch. Het uitzicht moest ontzettend mooi zijn, maar het enige wat we zagen waren wolken. Ach ja, in de avond hebben we zelfs de kachel aan gezet. Althans ik ben in de kachel gekropen, wat was het koud zeg. Deed me direct terug denken aan Nederland. Even had ik medelijden met jullie. Op tijd naar bed gegaan om de volgende morgen vroeg op te staan. Want ze hebben daar een albatros reserve centre. Ook kan je er blauwe pinguïns uit het water zien komen, met de schemering. De volgende dag toen ik wakker werd had ik het gevoel dat de zon zou gaan schijnen. Ik opende het raam en zag dat er een worsteling was tussen de wolken en de zon. De wolken die nog laag rond de bergen hingen, prachtig gezicht. En jawel ik had gelijk je zag het zienderogen open trekken. Geweldig om te zien hoe de natuur werkt. Dus op naar de albatrossen. Hier volgt wat info over deze waanzinnige geweldige beesten. Ze hebben een spanwijdte van 3 m. Komen nooit aan land alleen om te broeden en dat deden ze dus ook in otaga (eiland) dunedin. Het zijn dieren  die normaal gesproken monogaam zijn, maar zoals in elk huwelijk kunnen er barsten ontstaan en wisselen ze van partner. Ze worden rond de 35 jaar oud. Maar ze hebben daar een oma zitten van 62 jaar. Bravo!! Beiden ouders wisselen elkaar af op het nest. Een jongen die wordt geboren weegt al 3 kg. Het duurt bijna 9 maanden voordat ze gaan vliegen. Als ze dat eenmaal doen komen ze de eerste 5 jaar niet aan land. Wauw en ze vliegen bijna de hele wereld rond. Opzoek naar voedsel. Ze leggen pas rond hun tiende jaar een ei. Op het eiland vliegen ze rond op zoek te gaan naar een partner en maken de mooiste vluchten. Goed hierbij eindigt de biologie les. We waren er op tijd bij en hebben op een platform ze kunnen aanschouwen en ze maakte de mooiste vluchten. Zo indrukkend om een vogel van 3 m  boven je hoofd voorbij te zien vliegen. Het lijkt net een groot vrachtschip wat voorbij komt. Het was heel bijzonder want meestal vliegen ze niet aan die kant van de klif. Dus al met al ontzettend veel geluk gehad. Mooie foto's gemaakt, is erg moeilijk om ze vliegend te schieten. Ik ben niet ontevreden.  We zijn ook naar binnen geweest om ze te zien broeden, maar dat viel erg tegen. Die dag hebben we heerlijk op het eiland rond gereden en genoten van de natuur. In de avond  hebben we een Tour gedaan . Zo de moeite waard. Hier heb ik geen goede foto's van die staan op mijn andere camera. In de verte in zee, zie je ineens allemaal belletjes en beweging in het water. Ze kwamen met tientallen uit het water gerend. Ik vind ze zo grappig. Al dringend rennen ze naar de chicks toe. Die al stonden te wachten op de terugkeer van hun ouders. Eentje stond heel triest te wachten en besprong elke pinguïn die er voorbij kwam gerend. Al smekend en over de voeten gelopen  bleef hij dapper staan bedelen om eten. Hij heeft lang moeten wachten erop. Toen we weg moesten, moest je nog oppassen dat je met de auto geen pinguïns dood reed. Leuke gedachten. Ik ben al een bird killer. Zit echt niet te wachten op een pinguïn. Het is gelukkig goed gedaan. Op naar het volgende avontuur.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marisol:
    31 januari 2015
    Wat een mooi einde aan je avontuur in NZ zeg
    Ik kan niet wachten op je volgende avontuur
    Ik zie/lees in je verhalen zoveel groei bij jezelf geweldig!